hospital2

Specialer

De mest almindelige knæproblemer og muligheder for behandling.

Knæsmerter efter et vrid er ofte forårsaget af menisk- eller bruskskade. Smerterne kan også skyldes ledbånds- eller slimhindeproblemer. Hvis du har smerter i knæet, der er opstået uden vrid eller slag, er der som regel tale om overbelastningsskader med slimhindeirritation eller f.eks. løber- eller springerknæ. Disse typer af skader kan behandles med en kikkertoperation (artroskopi).

Løshed i knæet med knæsvigt forårsages oftest af skader på forreste eller bagerste korsbånd eller de sidestabiliserende ledbånd. Vi har foretaget mere end 2000 ledbåndsrekonstruktioner og bliver brugt som referenceklinik. Vi får derfor henvisninger fra hele landet. Operationerne foretages med kikkert (artroskopi), og til det ”nye korsbånd/ledbånd” anvendes oftest sener fra knæhasen.

Slidgigt (artrose) i knæled findes i forskellige grader. Hvis du har let slitage, kan det ofte behandles med gigtmedicin eller blokade (indsprøjtning af binyrebarkhormon eller kunstig ledvæske). Ved mere fremskreden slidgigt kan der foretages kikkertoperation (artroskopi) med oprensning af brusk og slimhinde. Har du udtalt slidgigt, foretager vi operation med indsættelse af ”kunstigt led” (knæprotese). Der kan foretages udskiftning af hele leddet (total knæprotese) eller evt. den del af leddet, der er slidt. Ved operation med total knæprotese er du indlagt i ca. 2 dage. Delproteseoperationer kan udføres ambulant.

Bruskskader kan behandles med kikkertoperation (artroskopi), hvor brusken oprenses, og knoglen stimuleres til egen bruskdannelse. Vi udfører desuden brusktransplantation med flytning af brusk/knogle ”plugs” fra et ubelastet sted i knæleddet til der, hvor defekten er (mosaikplastik). Yderligere kan vi foretage bruskcelletransplantation, hvor bruskceller udtages fra knæleddet, opformeres ved dyrkning og ved ny operation indsættes i leddet svarende til defekten.

Hofte
Herunder kan du læse om de mest almindelige hofteproblemer, og hvilke muligheder der er for behandle dem.

Smerter i hofteregionen kan skyldes en lidelse i selve hofteleddet eller udstråling af smerter fra ryggen eller leddet mellem halebenet og bækkenet (sacro-iliaca leddet)

Vi udfører hofteartroskopi (kikkertoperation) med evt. tilretning af ledflader, fjernelse af løse genstande eller oprensning af slimhinden.

Udskiftning af ledfladerne ( "ny hofte") ved slidgigt i hoften.

Har du udtalt slidgigt (artrose), med smerter ved igangsætning, ved belastning og i hvile, udfører vi operation med indsættelse af hofteprotese. Materialerne kan være lidt forskellige og afhænger af lige netop dit tilfælde.

Skulder
De mest almindelige skulderproblemer og muligheder for behandling.

Skuldersmerter ser vi hyppigt. De skyldes oftest indeklemning af en sene eller en slimsæk eller slid i leddet mellem kravebenet og skulderen.

Træning af skulderens små stabiliserende muskler og skulderbladsophænget kan ofte klare problemet - hvis ikke, er blokade en mulighed. Hjælper dette ikke, er kikkertoperation aktuel.

Smerterne kan også skyldes tidligere skader med overrivning af ledbånd eller skulderens menisk eller sener. Skaderne kan oftest repareres.

Hvis skulderen går af led, kan man stabilisere denne ved en kikkertoperation.

Ved slidgigt i skulderen kan man udskifte ledfladerne og bevare resten af leddet.

Albue
Herunder kan du læse om de mest almindelige albueproblemer, og hvilke muligheder der er for behandle dem.

Tennisalbue er ofte en overbelastningsskade, der kan behandles med genoptræning og blokader. Det kan skyldes gener i selve albuen, og ved speciel kikkertkirurgi kan man ofte løse problemet gennem kikkerten.